Acasa, mój dom

Przez dwadzieścia lat rodzina Enache — dziewięcioro dzieci i ich rodzice — mieszkała na dzikich terenach bukaresztańskiej delty, opuszczonego zbiornika wodnego znajdującego się na rogatkach tętniącej życiem metropolii. Jej członkowie spali w chacie na brzegu jeziora, łowili ryby rękami i żyli zgodnie z rytmem wyznaczanym przez pory roku. Kiedy na terenie delty zaczyna powstawać park narodowy, bohaterowie zmuszeni są porzucić swój niekonwencjonalny styl życia i przeprowadzić się do miasta…

Zaczarowany las Kaisy

Zaczarowany las Kaisy to poetyckie studium przyjaźni legendarnej saamskiej bajarki Kaisy Gauriloff i szwajcarskiego pisarza Roberta Crotteta. Akcja filmu rozgrywa się na styku prawdy i fikcji, łącząc dawne legendy ludu Skolt Sámi oraz opowieść o jego losach, przypieczętowanych przez II wojnę światową. Film, choć osadzony w przeszłości, tak jak i podejmowany przez niego temat, są wciąż zadziwiająco aktualne także dziś.

Wspomnienia Wschodu

Na początku XX wieku, gdy istniały jeszcze białe plamy na mapie świata, fiński filolog G.J. Ramstedt odbył podróż przez Azję Środkową do Japonii. Jak na prawdziwego poszukiwacza przygód przystało, prowadził pamiętnik w wielkim stylu. Słyszymy go w ścieżce dźwiękowej filmu, podczas gdy — dla kontrastu — w jego warstwie wizualnej oglądamy współczesne pejzaże, a zwłaszcza miasta, zarejestrowane przez dwóch fińskich filmowców, którzy wyruszyli śladami podróżnika.

Skrzydełko

Skrzydełko to historia dwunastoletniej Varpu, która szybko dorasta, oraz jej matki, która dorosnąć nie chce. Varpu nigdy nie poznała swojego ojca. Pewnej nocy ma już dość kumpli i matki — kradnie samochód i jedzie na północ odnaleźć ojca, znając tylko jego nazwisko. Okazuje się on jednak nie taki, jak Varpu się spodziewała…

Hipnotyzer

Mistrz hipnozy Olliver Hawk (1930–1988) — albo raczej Olavi Hakasalo, bo tak brzmiało jego prawdziwe nazwisko — był supergwiazdą swoich czasów. Karierę zaczął w Australii, ale sławny stał się w Finlandii w latach 60., kiedy setki tysięcy ludzi obejrzało jego show. Poza pokazami, przyjmował także prywatnych pacjentów, np. z zaburzeniami psychicznymi. W latach 80. został skazany za oszustwo i prowadzenie nielegalnej praktyki lekarskiej.

Głupie młode serce

Kiira i Lenni to dziwnie wyglądająca para nastolatków: ona ― jasnowłosa bogini; on ― skejter. Na którejś z imprez w końcu spełnia się marzenie Lenniego i spędza z Kiirą kilka chwil na osobności, efektem czego dziewczyna zachodzi w ciążę. Postanawiają wychować dziecko, jednak sytuacja dość szybko przerasta rodziców przy nadziei. Zwłaszcza Lenniego, który zawieruszył się pośród fińskich Dziarskich Chłopców, szykujących się, by dać odpór rzekomo nadciągającej fali muzułmańskich imigrantów…

Głos Sokurowa

Aleksandr Sokurow to człowiek-instytucja współczesnej kinematografii rosyjskiej. Od początku swej przygody z filmem jest niepokorny i ma swoje zdanie nie tylko w kwestiach związanych ze sztuką filmową. W Głosie Sokurowa występuje w roli mędrca, czasem proroka, a z pewnością ― obserwatora z zacięciem akademickiego wykładowcy, który dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniami, osobistymi przeżyciami, a przede wszystkim ― poglądami na to, kiedy kino jest dobre, a kiedy nie.

Pozwól mi upaść

Pozwól mi upaść to oparta na faktach, wstrząsająca historia o dwóch kobietach i ich uzależnieniu, a także o toksycznej przyjaźni, zdradzie i kolejnych stadiach narkotykowego piekła. To film zupełnie inny od klasycznych opowieści o uzależnionych i ich rodzinach. Mocne kino, które wprost boli.

Over the Limit

Film Marty Prus to portret rosyjskiej gimnastyczki artystycznej Margarity Mamun. Ukazuje on decydujący rok w jej życiu: dziewczyna stoi przed niepowtarzalną szansą występu na Igrzyskach Olimpijskich w Rio de Janeiro i zdobycia złotego medalu. Wyjątkowy, zakulisowy dostęp do codziennego reżimu treningowego Margarity pozwala dostrzec silną więź łączącą ją z dwoma trenerkami Aminą Zaripovą i Iriną Viner.